ביאור חכמת הקבלה לחומש ויקרא פרשת נשא – השגחה כללית והשגחה פרטית בפנימיות התורה
כמות ואיכות בתורת הסוד
כתוב בפרשת "נשא" על שנים עשר נשיאים שהביאו מתנות לחנוכת המשכן. ושנים עשר נשיאים הביאו אותן מתנות, אך התורה חוזרת שתים עשרה פעמים על אותן מתנות של כל נשיא, והדבר מעורר תמיהה גדולה, הרי תורת השם תמימה ולא קיימת בה שום אות או מלה מיותרת או חסרה. ועל זה יש לומר שמבחינת כמות כל מתנות נשיאים שוות לגמרי, אך מבחינת האיכות לא דומות מתנות של נשיא אחד לחברו. ובדומה לזה נאמר בתורה לגבי מן: "עמר לגלגלת", דהיינו מידה אחת לכל בני ישראל, אך המדרש מגלה את הנסתר, דהיינו נאמר שלצדיקים מן היה נמצא בקרבה לביתו, ואילו לאחרים – בריחוק. כלומר גם לגבי מן היה קיים הבדל בין הכמות והאיכות.
הנהגת עיגולים ויושר בכתבי בעל הסולם
והנה ידוע שבתוך הנהגה של השם יתברך קיימת השגחה כללית, דהיינו הנהגת עיגולים, והשגחה פרטית, דהיינו הנהגת היושר. הנהגת עיגולים פירושה שוויון מוחלט בין כל הפרטים, כמו בעיגול, ואילו הנהגת היושר זאת הנהגה שמבוססת על קיום של היררכיה והפרש בין מעלה ומטה. הובחן, בגלות של ישראל, כאשר כל העם מפורד ומפוזר, מופיעה השגחה כללית כאשר הקב"ה משגיח על כל היהודים באופן שווה, וזוהי נהגת העיגולים, ועל זה נאמר מידה אחת לכל הפרטים. ואילו השגחה פרטית מסתתרת בתוך השגחה כללית. על פי תורת האמת יש לומר, שהשגחה כללית מכוונת כנגד ספירת בינה, הנמצאת בלב האדם, שמשגיח על כל אבר בגוף האדם באופן שווה ולא מבדיל בין חשיבות של אברים. והשגחה פרטית מכוונת כנגד מלכות, שמחזירה אור חוזר, שתלוי בכוח התגברות המסך, שהוא משתנה מאדם לאדם, ומצביע על איכות של האור.
השגחה כללית ופרטית לעם ישראל לאור ספר הזוהר
אמנם כאשר ישראל יוצאים מן הגלות השגחה כללית מתחלפת להשגחה פרטית, מפני שעל ידי ייסורי גלות נבנית אחדותו של העם, שמגלה שוני בין אברים שונים, דהיינו בין ראש ליד או לאצבע. אך הדבר הזה נעשה בארץ הקודש בשלבי התפתחות של גאולה. אך כל זמן שמלכות, דהיינו השגחה פרטית מסתתרת בתוך הבינה, מופיעה בעיקר השגחה כללית, הנקראת כנ"ל הנהגת העיגולים. לכן כל הנשיאים הביאו עגלות וכלים עגולים, שרמזו על שווין והשגחה כללית. ועל זה נאמר: "לכל ישראל יש חלק לעולם הבא", לא נאמר "בעולם הבא", אלא "לעולם הבא" וזהו החלק של כל יהודי שספג ייסורי הגלות ומחלקים הללו מתבסס עולם הבא, כאשר כל ישראל כמות שווה של האור, שהוא נקרא "חלק".
מהות הספירות בדרך הרוחנית
זאת אומרת בגלות מלכות מסתתרת בתוך בינה, אמנם בזמן קיבוץ גליות מלכות לאט, לאט יורדת מן הבינה ומתגלה השגחה פרטית יחד עם השגחה כללית. ולמה הדבר דומה לגוף בריא של האדם כאשר מתפקדים ראש ולב בהרמוניה שלמה. גם בשוליו של מעיל תכלת הכהן הגדול, היה שיתוף של פעמון ורמון, דהיינו פעמון כנגד כלי של מלכות מתוקנת שרוצה לקבל לשם הנאת הכלל וזוהי כנגד השגחה פרטית ואיכות האור, ורמון – כנגד בינה והשגחה כללית, והן שתי אותיות "ה" בשם הוי"ה. ללימוד נוסף בחכמת הקבלה היכסו כאן לאתר סולם יהודה
יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו.
הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו